S elektrokoloběžkou do vlaku ne! Stále více britských přepravců odmítá přepravovat neregulovaná elektrická vozítka
Řada významných železničních přepravců ve Velké Británii odmítá přepravovat majitele elektrokoloběžek. K sedmi, kteří tento zákaz už prosazují nějakou dobu, se v nedávné době připojili další tři, kteří argumentují, že podobná zařízení na palubě představují velké riziko pro cestující i zaměstnance železnice. Přeprava mezi britskými regiony se tak pro koloběžkáře stává čím dál tím komplikovanější. Jedním z hlavních důvodů je chybějící legislativa – v Británii dosud prakticky nikdo neví, podle jakých pravidel by se vůbec jízda na koloběžce měla řídit.
Zdroj: Shutterstock
Elektrokoloběžky a podobná vozítka ze svých souprav vykázalo už celkem 10 významných britských železničních přepravců. Patří mezi ně například Transport for London, Northern, Avanti West Coast, TransPennine Express nebo East Midlands Railway. Jako hlavní důvod nejčastěji uvádějí riziko požáru, které představují jejich lithium-iontové baterie.
Avanti West Coast, která zajišťuje provoz na velmi exponované trase spojující metropole Londýn, Birmingham, Liverpool, Manchester, Glasgow a Edinburgh, se prozatím vydala cestou jakéhosi dočasného zákazu. „Potenciální rizika spojená s elektrokoloběžkami jsou velmi závažná, což je hlavní důvod, proč jsme je vykázali z našich stanic i souprav. Tento dočasný zákaz nám pomůže udržet v bezpečí naše zaměstnance i cestující, dokud nebudou přijata jasnější a přísnější pravidla pro elektrokoloběžky,“vysvětluje Dave Whitehouse, který má ve firmě na starosti bezpečnost.
„Rizika související s elektrokoloběžkami a podobnými zařízeními nebereme na lehkou váhu. Řada z nich totiž není ani oficiálně schválená pro užití ve Velké Británii a baterie, které obsahují, v mnoha případech nesplňují regulační podmínky,“ souhlasí Iain Peacock z TransPennine Express, která spojuje region Severovýchodní Anglie a Yorkshire se Skotskem. V obou případech ale firmy uplatňují ze zákazu konkrétní výjimky, které se vztahují na elektrokola nebo elektrické invalidní vozíky. Ty jsou totiž ve Velké Británii na rozdíl od koloběžek plně uznány za legální prostředky přepravy.
V ostrovním království nicméně operují i společnosti, které se přepravě elektrokoloběžek nebrání. Například Great Western Railway po jejich uživatelích pouze vyžaduje, aby své elektrokoloběžky měli na palubě vlaku složené a umístěné v prostoru pro velkoobjemová zavazadla. Situaci ale zásadně komplikuje významná legislativní mezera, kvůli které není jasné, do jakého režimu osobní elektrokoloběžky spadají. Související zákon je sice údajně v přípravě, ale úplně růžově to s ním také nevypadá.
Ostatně, podobně jsme na tom i v tuzemsku.