Praha pustí elektrokoloběžky do autobusových pruhů. Množící se nehody ale dokazují, že to samo o sobě problémy nevyřeší
Elektrokoloběžky dostanou letos na jaře od pražského magistrátu větší volnost. Pokud totiž vše půjde podle plánu, mělo by se jim otevřít na 66 kilometrů autobusových pruhů, v nichž mají doteď jízdu zakázanou. Metropole doufá, že tento krok pomůže s uvolněním městské dopravní sítě, a že zároveň dodá další standardy bezpečí různým účastníkům silničního provozu. Do jisté míry jde o krok správným směrem, nicméně je jasné, že bude třeba nastavit další a jasnější pravidla. To je nutným důsledkem faktu, že nehod elektrokoloběžek obecně přibývá na chodnících i silnicích.
Zdroj: Shutterstock
Uživatelům elektrokoloběžek by se mohly všechny pruhy veřejné dopravy otevřít už na jaře letošního roku, a to na popud momentálně končícího náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). V souhrnu jde o zhruba 66 kilometrů v současnosti využívaných především autobusy Dopravního podniku hl. m. Prahy. Magistrát si od tohoto kroku slibuje jednak větší plynulost dopravy a také řešení situace, kdy každý uživatel musel za jízdu v některém z těchto pruhů platit pokutu do 2 tisíců korun.
„Vpuštění motorek a elektrokoloběžek do autobusových pruhů povede nejen ke zvýšení bezpečnosti motocyklistů, ale bude to pro ně mít i další výhody. Z toho bude těžit i město, jelikož tyto přepravní prostředky vyžadují méně prostoru pro parkování než osobní automobily,“ vysvětluje Scheinherr. Zlepší se podle něj i situace cyklistů, kteří se často dostávají do kolizí s motocyklisty právě při střídání jízdních pruhů. V neposlední řadě se doufá, že se tak podaří zamezit stále častějším srážkám, ve kterých figurují chodci, jelikož elektrokoloběžky mají doteď povolenou jezdit po chodnících.
Momentálně se už čeká jen na finální posvěcení, po kterém může město přistoupit k obměně stávajícího dopravního značení. Je nicméně dobré si uvědomit, že samotné vykázání elektrokoloběžek z chodníků na silnice nemusí nutně vyřešit všechny problémy. Svědčí o tom mnohé případy dopravních nehod, kterých nejen v Česku, ale i u našich východních sousedů na Slovensku, rapidně přibývá. U některých museli strážníci zasahovat třeba hned na Nový rok.
Jízda na elektrokoloběžce se na Nový rok nevyplatila například pětatřicetiletému nepozornému uživateli ze slovenské Skalice. Ten skončil zraněný v nemocnici poté, co se snažil objet zaparkované auto, přičemž se ale nevědomky dostal do protisměru. To způsobilo kolizi s protijedoucím Peugeotem 308. Vše se seběhlo tak rychle, že šestapadesátiletý řidič automobilu nestihl zareagovat, což vedlo přímo k nehodě. Policisté – možná překvapivě – ani u jednoho z účastníků nehody nezjistili přítomnost alkoholu v krvi.
Podobnou situaci museli taktéž na Nový rok řešit i strážníci v Moravskoslezském kraji. Začátek roku je pro ně vždy velmi exponovaným obdobím a jsou tradičně voláni k nehodám a zraněním způsobeným běžnými i méně konvenčními způsoby. Letošní noční pád z koloběžky pro ně spadá spíše do druhé zmíněné kategorie – společně s ještě bizarnější nehodou, ve které figuroval pád z povozu taženého koňským spřežením.