Koloběžky děsí lékaře! I města se snaží učinit přítrž anarchii na dvou kolech
Zvyšující se počet nehod koloběžkářů už trápí i vědce a lékaře! Jinak si nelze vyložit ostré varování francouzské Národní lékařské akademie, že koloběžky představují závažné riziko z hlediska veřejného zdraví a pořádku. Mezi lety 2019 a 2022 totiž podle jejích dat stoupla nehodovost o neuvěřitelných 180 %. Odpověď akademie? Neprodleně zavést povinnost nosit přilby.
Zdroj: Shutterstock
Francouzské statistiky jsou neúprosné – koloběžky a jejich elektrické varianty využívá k přepravě cca 10 % občanů. Drtivá většina z nich jsou mladí lidé ve věku od 18 do 30 let. V roce 2021 přitom zemřelo při nehodě koloběžek 24 Francouzů, dalších téměř 11,5 tisíce bylo zraněno. K srpnu 2022 bylo již úmrtí 19. I přes to, že kompletní data za minulý rok pořád nejsou k dispozici, vzrůstající trend vypadá nekompromisně.
Národní lékařská akademie má o důvodech poměrně jasno. Vůbec nejčastější příčinou je nezodpovědné chování uživatelů koloběžek. Nedodržování rychlostních limitů, konzumace alkoholu, nepozornost, řízení jednou rukou a používání mobilního telefonu za jízdy – to jsou jen ty nejčastější prohřešky, kvůli kterým by se řidič automobilu modlil, aby nepřišel o řidičák. Koloběžkářům ale kvůli chybějící legislativě tato nezodpovědnost prochází.
Regulace musí proběhnout už na začátku řetězce. Výrobci koloběžek nejsou vázáni jednotnými standardy, ale odborníci přesvědčeni, že průměrná délka platforem by měla být alespoň 24 centimetrů široká, aby na ní dospělý člověk byl schopen udržet balanc. Většina vozítek na trhu je dnes konstruována odlišně. Nošení bezpečnostních přileb je pak absolutní nutností – v případě cyklistů nad tím také nikdo nijak zvlášť nekveruluje.
„Hlavní problém je všeobecná informovanost. Pokud budou mladí poučeni, jak správně na koloběžkách jezdit, bude i méně dopravních nehod,“ věří Gilles Bagou, anesteziolog působící na interně nemocnice v Lyonu. Právě jeho město koloběžky odepřelo nezletilým, což ale lékař vzhledem k neustálému růstu počtu nehod pokládá za neefektivní opatření. Další francouzská velkoměsta – Nice, Montpellier nebo Toulouse – zakázaly koloběžky úplně. V Paříži jdou cestou rychlostních limitů.
Nehod stále přibývá. Bagou v rámci svého výzkumu zjistil, že jen v Lyonu jich v roce 2019 bylo oproti roku 2017 dvakrát víc. Varuje hlavně před tím, že zranění na koloběžce jsou specifická – většinou při nich bývá poškozena hlava uživatele, protože pád směřuje dopředu přes řídítka. Cyklisté spíše padají do strany, a proto je pravděpodobnost závažného úrazu nižší.